28. února 2023 vyšla zpráva, že americký Senát schválil návrh zákona, který zakáže sociální síť TikTok v USA. Pokud dokument získá podporu během hlasování ve Sněmovně reprezentantů o zablokování TikTok v USA, poputuje k podpisu prezidentu Joe Bidenovi.

Situaci představíme a vysvětlíme, jak zpráva o možné blokaci TikToku v USA ovlivnila ceny akcií amerických společností, jejichž příjmy tak či onak souvisí s prodejem reklamy na sociálních sítích.

První pokusy jak Zablokovat TikTok

Dne 6. srpna 2020 podepsal Donald Trump exekutivní příkaz zakazující provozování dvou populárních čínských produktů (TikTok a WeChat) v USA. První je ve vlastnictví Beijing ByteDance Technology Co, Ltd, a druhý vlastní Tencent Holdings Limited. Jako důvod tohoto rozhodnutí uvedl, že se jedná o hrozbu pro národní bezpečnost. Předpokládalo se, že čínské úřady mohou prostřednictvím těchto známých sociálních sítí shromažďovat osobní údaje o Američanech.

Vyhláška měla vstoupit v platnost 20. září 2020, ale toto datum bylo několikrát odloženo kvůli právním potížím a jednání mezi zástupci čínské korporace a vládou USA. Strany se dohodly, že sociální síť se prodá americké společnosti, přičemž jako kupující se zvažují společnosti Microsoft Corporation (NASDAQ: MSFT), Oracle Corporation (NYSE: ORCL) a Walmart Inc. (NYSE: WMT).

Dne 19. září 2020 společnosti Oracle Corporation a Walmart Inc. oznámily, že dosáhly předběžné dohody o akvizici 20 % TikTok Global. Jedná se o novou americkou společnost, která bude ovládat operace TikTok v USA. Zbývající 80% podíl ve společnosti zůstal v rukou Beijing ByteDance Technology Co. 

Ve stejný den vydal federální soud ve Washingtonu soudní příkaz zablokovat čínskou zábavní platformu v USA. Podle soudce americká vláda překročila své pravomoci a ohrozila zájmy legitimních podniků a uživatelů. Dohoda s americkými korporacemi se nezdařila a v listopadu 2020 soud čínskou společnost osvobodil od povinného prodeje aktiv.

Druhý pokus o Zablokování TikTok v USA

9. června 2021 Joe Biden odvolal dekret svého předchůdce blokovat TikTok a další čínské aplikace v USA, ale požadoval přezkoumání toho, jak bezpečné jsou pro americké občany.

Dvanáct amerických senátorů letos představilo návrh zákona nazvaný Zákon o omezení vzniku bezpečnostních hrozeb, které ohrožují informační a komunikační technologie (RESTRICT). Jeho cílem je snížit rizika, která mohou představovat zahraniční technologie, zejména z Číny.

Čtěte také  Proč se Investice do Zelené energie staly populárnějšími

Dokument počítá s možností zákazu nebo prodeje technologických produktů, které by mohly představovat hrozbu pro národní bezpečnost nebo soukromí dat občanů USA. Příkladem takového produktu je podle senátorů TikTok. 

Jaká byla Reakce akcií amerických společností na Zablokování TikTok

Zpráva, že vláda USA může schválit návrh zákona na zablokování TikTok, měla pozitivní vliv na ceny akcií amerických společností, jejichž příjmy jsou nějakým způsobem spojeny s prodejem reklamy na sociálních sítích. V důsledku toho akcie Alphabet Inc. (NASDAQ: GOOGL) vzrostly o 4,44 %, Meta Platforms Inc. (NASDAQ: META) vzrostly o 8,83 % a Snap Inc. (NYSE: SNAP) vzrostly o 18,62 % od 28. února do 7. března včetně.

Facebook, Instagram, YouTube a TikTok jsou některé z nejpopulárnějších zábavních platforem v USA. První dva vlastní Meta Platforms Inc a třetí Alphabet Inc. Dá se předpokládat, že stažení čínského produktu z amerického trhu umožní dalším hráčům rozšířit své publikum.

Na konci roku 2022 měl Facebook v USA 236 milionů uživatelů, Snap 88,5 milionu a TikTok 97,6 milionu. V loňském roce dosáhly příjmy z reklamy Meta Platforms Inc. 113 miliard USD a Snap Inc. 4,6 miliard USD.

Zablokování TikTok v USA - Závěr

Americká vláda se podruhé pokusila zablokovat provozování TikTok v zemi a uvedla zahraniční webové stránky a aplikace do kontextu národní bezpečnosti.

O návrhu zákona musí ještě hlasovat Sněmovna reprezentantů. Vzhledem k tomu, že ještě není podepsán prezidentem Bidenem, lze jen těžko označit situaci za jednoznačnou a definitivní. Přesto už akcie amerických společností, jejichž příjmy jsou spojeny s prodejem reklamy na sociálních sítích, vykázaly růst hodnoty.

Prezentovaný materiál a informace zde obsažené slouží pouze pro informační účely a v žádném případě by neměly být považovány za poskytování investičního poradenství pro účely zákona o investičních společnostech 87(I)/2017 Kyperské republiky nebo jakékoli jiné formy osobní poradenství nebo doporučení, které se týká určitých typů transakcí s určitými typy finančních nástrojů.